Jak se rodí parfémy Lifestyle 30. 6. 2021 Svět parfémů je omamný a podmanivý. Je málo těch, které nepolapil do svých spárů a je jedno, zda jsi vyznavačem osobní vůně, nebo se utápíš ve světě interiérových vůní. Své místo mezi parfémy mají i vonné oleje. Jak to ale s parfémy bylo od začátku a jak dnes parfémy přichází na svět? PARFÉMY A JEJICH HISTORIE Parfémy se začaly objevovat někdy 2700 let před naším letopočtem v Mezopotámii. Pravděpodobně zde rostly dřeviny, které při pálení vydávaly příjemné vůně. Tohle zjištění pak vedlo k prvním parfémů v podobě vonných olejů. Ty se zpočátku používaly spíše k náboženským rituálům a daly základ parfémům na olejové bázi. Olejové parfémy jsou stále populární převážně ve státech severní Afriky a oblastí Orientu. Je to celkem logické, protože alkohol v parfémech spolu se sluncem může způsobit spálení pokožky a ošklivé alergické reakce. Oproti tomu olej je přírodním nositelem vůně a je jej možné použít kdykoli rovnou na kůži. Vůně a parfémy se z Mezopotámie rozšířily do dalších oblastí jako Egypt, Persie, do Řecka a Říma, a poté do zbytku Evropy. Parfémy ve starém Egyptě Starověký Egypt byl kolébkou vědy, kultury i krásy. Vznikaly zde první paruky, první dekorativní kosmetika a samozřejmostí byly i parfémy. Možná tě to překvapí, ale měly svoje zastoupení také u mumifikací majetných občanů, používali je kněží v chrámech a bohaté dámy. Známou milovnicí parfémů byla Kleopatra, která nosila parfém ze skořice, lotosu, myrhy, šafránu a majoránky. Z výbojných válek se parfémy přenesly do Říma a odtud postupně do Evropy. Francie, kolébka parfémů Dnes vnímáme jako kolébku parfémů Francii a skutečně tomu tak je. První parfémy se v Evropě začínaly objevovat ve 12. století s příchodem čilého obchodního ruchu. O vzniku prvního moderního parfému se dá hovořit až ve 14. století, kdy na přání královny Alžběty vznikl první „komerční“ parfém. V 18. století vznikla první laboratoř na výrobu parfémů a tím odstartovala historie nejvoňavějšího byznysu. Největšího rozmachu se parfémy dočkaly na dvoře krále Ludvíka XV. Tehdy vrcholila móda kožených rukaviček, které po mužích začaly oblékat i ženy. Bohužel se v nich v letních měsících ruce značně potily a nepříjemně zapáchaly. Tak přišel Jean de Galimard s úžasným nápadem, a to namáčet rukavičky do vonných esencí. Tato móda se okamžitě chytla a parfémy se přímo hřály na výsluní pařížské smetánky. A nejen té, velmi rychle je zavedla i Kateřina Medicejská v Itálii. Významnou podporu francouzským parfémům propůjčila také Madame de Pompadour, milenka krále Ludvíka XV., která nebyla jen přítelkyní krále, ale zastávala také vysokou diplomatickou pozici a komunikaci s především ženskými zástupci panovnických rodin v Evropě a Rusku. Právě vzácné parfémy byly milými pozornostmi od Madame de Pompadour. Voňavé království městečka Grasse Jak již bylo řešeno, jeden z prvních podniků na výrobu parfémů vlastnila rodina Galimard. Výrobna parfémů sídlila v Grasse v malém městečku v Provence. Grasse se stalo na několik století sídelním městem parfémů. Těm se také podřídilo zaměření pěstitelů v širokém okolí, kteří dodávali parfumérům vonné ingredience rovnou z okolních kopců. Od prvopočátku se zde pěstují stolisté růže, jasmín, myrha a levandule. Přestože dnes mají slavné firmy v Grasse spíš své jméno zastoupené v podobě muzeí, historických manufaktur a obchůdků na každém kroku, váže je k tomuto místu historie a úcta k tradici, kde se jejich impéria zrodila. Mnohé parfémy, které nabízí místní parfumérie nikde jinde nekoupíš. To platí hlavně u nových značek a talentů v tomto oboru. Pro voňavý zázrak a originalitu si prostě musíš zajet do Grasse. Originální a voňavé povolání Jen vonné ingredience nestačí. Aby mohly podniky produkovat úchvatné vůně, musí jim někdo vdechnout duši. Těmi muži jsou takzvaní „noses“. (Ano, povolání je téměř výhradně mužským oborem). Nosové, jak se jim v říká v angličtině i francouzštině, jsou jedněmi z mála vyvolených, jimž se práce mění ve vášeň. Kromě vzdělání musí mít ještě něco navíc. Podobně jako malíři, sochaři nebo skladatelé dávají dohromady kompozici jednotlivých ingrediencí do finální podoby parfému. Nosové mají dva důležité pracovní nástroje. Mozek, který umí uchovat představivost jednotlivých vůní a kdykoli si ji vybavit a poté citlivý nos, který umí odlišit jednotlivé detaily v použitých ingrediencích a jejich poměrech. O nosech se proslýchá, že svůj čich musí bedlivě střežit, a tak se drží dál od ostrých pokrmů, alkoholu i kouření, které by jejich citlivý smysl mohlo otupit. Přestože se na trhu objevují stovky parfémů ročně, nedrží si žádné kosmetické značky své nosy. Ti pracují pod parfumérkami a tvoří nejrůznější parfémy po celý rok. Povedené parfémy jsou pak nabízené jednotlivým značkám, které jejich recepturu odkoupí. Ty nejvýznamnější parfémy vznikají tak, že parfumérie dostane zakázku na parfém dle popisu od módního domu. Několik nosů pracuje na svém parfému, z nichž si zadavatel vybere ten vítězný, který skončí třeba na tvém toaletním stolku. Autor Vlaďka Horáková Mojí vášní je cestování, ráda objevuji nová místa, která voní exotikou. Ráda fotím, tančím salsu a zkouším recepty, které jsem si dovezla z cest.