Příběh nejznámějších parfémů

parfém

Vůně útočí na naše smysly i náladu a touha lidí ji pro sebe zachytit nás provází po staletí. Lidé kteří se tímto řemeslem zabývají se jmenují parfémáři, ale v Provance, která je domovem tohoto umění se jim neřekne jinak než Nos. Cesta od prvního uchování vůní po dnešní luxusní flakony byla dlouhá.

Kouzlo parfémů z Arábie

První vůně se začaly prostupovat již antickými chrámy, kde se využívalo kadidlo pro náboženské účely. V nepříliš voňavém slově kadidlo se skrývá již počátek slova parfém, protože to vzniklo na základě latinských slov per fumme neboli projít kouřem. Odsud známe slovo parfume a jeho českou podobu. Arabové již v brzkém středověku propadli touze vůní a začali vytvářet postupy, jak pomocí destilace rostlin vůně zachytit. V Persii vysázely stovky kilometrů dlouhé plantáže růží a Bagdád začal tvořit první odbytiště růžového oleje.

Arabští učenci ale nebyly první pouze v zachytávání květinových vůní. Začali experimentovat i s živočišnými esencemi jako je třeba pižmo. Právě pižmo můžeš cítit i ze starých antických paláců, protože jej stavitelé míchaly i do omítky. Po staletí byly parfémy výhradně doménou orientu. Pro Evropu je objevili až křižácké výpravy, které se po dobití svatého města dostali i k voňavému pokladu. První parfémy se tak do Evropy dostaly jako válečná kořist, kterou vojáci podarovaly své ženy. Tím začíná parfumářství v Evropě a největší rozkvět tohoto řemesla. 

Chanel No.5 parfém s barvou okru

Provence neboli domov parfémů 

 

Od 15. století si učenci z celé Itálie a Francie lámali hlavu, jak uchovat květinové vůně z Provence po celý rok. Proto začali experimentovat s nakládáním květů do živočišných tuků a alkoholu, což vytvářelo silné koncentráty. Tento proces byl ale velmi nákladný na výrobu a takové parfémy si nemohly dovolit ani výše postavené ženy. Vše změnila až Kateřina Medicejská, která si parfémy natolik oblíbila, že i přes vysokou cenu šly parfémy u dvořanů na dračku.

To celé podpořilo spolupráci parfumářů a chemiků, kteří se vydali cestou syntetických vůní. Pravý boom nastal koncem 18. století objevem aldehydů, což jsou syntetické vonné molekuly. A zde nám již začíná vzkvétat první známý parfém Chanel No. 5, který přinesl na svět Nos Ernest Beaux. Dnes již nemusíš dát za parfém celé mění, protože máš průkaz ISIC na který získáš v parfumerii FAnn slevu až 20%. 

Šaty a klobouky s vůní parfému

Módní průmysl se na vlnu parfémů chytl jako včela na med. Jean Patou zdůraznil, že ženské šaty jsou neodmyslitelně propojeny s jejich vůní. Proto začal ve svém boutique dávat jako pozornost ke každým šatům flakónek s parfémem, který specificky vybral pro daný model. Konkurence nelenila a začala vytvářet naprosto stejný koncept.

Arpege parfémy tvaru černé perly

Narozdíl od Patoua, začaly konkurenční domy parfémy také prodávat. A jak se zrodil legendární parfém Arpege? Za jeho původem stojí francouzská módní návrhářka Jeanne Lanvin, která proslula tvorbou dámských klobouků. Hledala to pravé, co by její klobouky podtrhlo, a tak se každý model snoubil s vůní Arpege. Zákaznice se po pár týdnech začaly do boutique vracet a žádaly další navonění. Tehdy se Jeanne rozhodla po prodej samotného parfému a navrhla pro něj flakónek ve tvaru tahitské černé perly, který se do dnešní doby nezměnil.

Extravagance flakónků

Dnes již každý módní dům ví, že parfémy narozdíl od kolekcí oblečení nestárnou. A tak se voňavé zboží stalo jejich dalším stabilním ziskem. První módní dům, který navrhl vlastní parfém byl Armani, který vydal svůj první dámský parfém květinových vůní pod ikonickým jménem Armani v roce 1982. Své fanoušky si získal okamžitě a na dlouho se stal stálicí této značky, přesto si oproti jarní kolekci na své dvojče musel počkat celých 10 let. Parfém Gio přišel s velkou pompou a na krku měl slavné ocenění FiFi, které je ve světě parfémů na podobné příčce jako filmový Oscar. 

Ten samozřejmě jako další nakoupíš v parfumerii FAnn s průkazem ISIC s 20% slevou.

Za ikonickými parfémy mnohdy nestojí jen vůně, ale také design jejich flakonů. Jeden z nejextravagantnějších flakonů pochází zpera Jean Paul Gaultiera, jehož tvorba byla vždy extravagantní a jeho inspirací bylo smyslné ženské tělo. To promítl také La Belle parfém ve tvaru ženských křivekvlastního parfému La Belle, jehož flakon získal tvar torza ženského těla. V rozhovorech se přiznal že modelem pro něj byla zpěvačka Madona.

Autor
Tim Slavík
Miluji cestování, a především jen s batůžkem a foťákem. Jsem student, ale spíše mě potkáš v kavárně než zasypaného knížkami ve studovně. Ujíždím si na technologiích a bělících zubních pastách.