Studenti a stres při studiu Alive Cares 6. 11. 2021 Studenti: Při studiu zažíváme nadměrný stres a úzkostné stavy, většina škol to neřeší Tři čtvrtiny středoškolských a vysokoškolských studentů při studiu zažívají nadměrnou stresovou zátěž nebo úzkostné stavy, které by chtěli řešit s odborníkem nebo se chtěli naučit, jak s nimi pracovat. U některých studentů tyto potíže vyústí až ve vážnější psychické problémy, které je přimějí vyhledat péči psychiatra nebo psychologa. Zároveň se více než dvě třetiny studentů domnívají, že jejich škola se informování a poradenství v této oblasti nevěnuje dostatečně. Vyplynulo to z průzkumu mezi devíti sty studenty českých středních a vysokých škol. V srpnu 2022 jej uskutečnila společnost GTS Alive, která mimo jiné vydává a spravuje studentské průkazy ISIC. „Od ředitelů středních škol slýcháme, že se duševní zdraví studentů v posledních letech zhoršuje. Proto jsme připravili tento průzkum, který má být prvním krokem ke zmapování situace. Z průzkumu mimo jiné vyplynulo, že studentům chybí k tématům duševního zdraví a duševní pohody při studiu dostatek informací. Praktické tipy od odborníků, jak při studiích pečovat o své duševní zdraví, by ocenilo téměř devadesát procent studentů,“ komentoval výsledky průzkumu ředitel GTS Alive Radek Schich. Průzkum obsahoval také otevřenou otázku, co by každému ze studentů osobně pomohlo lépe zvládat stres spojený se studiem nebo jeho osobní situaci v období náročného studia. Studenti hodně zmiňovali přístup učitelů. Nelíbí se jim, že na studenty někteří z nich vyvíjejí přehnaný tlak, nevycházejí jim dostatečně vstříc, nechápou je a nekoordinují mezi sebou termíny písemek a testů. Jiní studenti by uvítali větší podporu ze strany své rodiny, a to namísto pohrůžek a výčitek. Ocenili by celkově menší tlak a také lepší přístup k psychologům, kterých je nedostatek a není podle studentů vždy jednoduché se k nim dostat. Někteří studenti by také uvítali změnu vzdělávacího systému na jiný, kde by se tolik nestavělo na známkách a testech a vyučovaly by se více praktické věci než pouze teoretické znalosti. V jiných odpovědích se zase studenti zaměřili na svůj vlastní přístup a mluvili o tom, že potřebují vylepšit svou školní přípravu nebo se naučit nestresovat se tolik z úkolů a věcí, které jsou pro ně nové. Problematika se dotýká také přímo škol. „Duševní zdraví studentů je již několik let jedním z hlavních témat, která na naší škole řešíme. Nezanedbatelná část studentů se potýká s více či méně vážnými psychickými a psychiatrickými potížemi, které jim ztěžují studium, brání složit maturitu či náročnější zkoušky, a v některých případech jsou přímým důvodem ukončení studia. Jedná se řádově o nižší desítky studentů a řešení této problematiky je pro nás téměř každodenní náplní práce.“, uvádí Mgr. Martin Kašpar, ředitel Gymnázia Na Pražačce. Anonymní on-line průzkum vyplnilo pro GTS Alive 897 studentů – držitelů studentského průkazu ISIC z celého Česka. 55 procent z nich studuje střední školu nebo střední odborné učiliště, 42 procent vysokou školu, zbytek vyšší odbornou školu. Autor Dagmar Prajznerová Jsem milovnice sci-fi a fantasy světů, dobré kávy a černého humoru. Své superschopnosti nejradši tříbím cestováním, čtením nebo pokecem s fajn lidmi nad indickým jídlem.