Co jsou to měkké dovednosti a proč je potřebuješ? Kariéra 27. 5. 2021 Měkké dovednosti jsou obecný pojem pro schopnosti a návyky, které definuji tvůj přístup k práci. Může jít o komunikační dovednosti, týmovou spolupráci či leadership, organizaci práce a úkolů nebo pracovní morálku. Proč je po nich v dnešní době čím dál větší poptávka? A jaké dovednosti se ti budou hodit v jakékoli práci? To vše jsme pro tebe sepsali. Jak zvýšit svou atraktivitu na trhu práce Každý průmysl a pracovní pozice vyžadují ovládání technických a specializovaných znalostí, ale představ si, že na pohovor kromě tebe dorazí další tři lidi se stejným titulem a praxí. Co tě od nich odliší? Zamysli se nad tím, jak můžeš být přínosem pro potenciálního zaměstnavatele. Hlásíš se na projektového manažera a máš svůj vlastní organizační systém? Chystáš se vrhnout na kariéru obchodníka a mistrně ovládáš networking? Nezapomeň to patřičně zdůraznit během výběrového řízení. Pojďme se podívat na čtyři měkké dovednosti, které ti na dnešním trhu práce pomůžou k získání vysněného místa. Komunikace Tohle je absolutní základ. V práci trávíme obrovskou část života a většinou musíme s někým komunikovat. Ať už jde o jednání s kolegy v rámci firmy, s dodavateli či se zákazníky, vhodný způsob komunikace je velmi důležitý. Může se objevit konflikt, který je potřeba klidně a s rozvahou vyřešit. Můžeš se dostat do stresu kvůli velkému množství práce a budeš si muset promluvit s nadřízeným ohledně svého vytížení. Něco pokazíš a zavolá ti nepříjemně naladěný zákazník. To vše jsou situace, které tě pravděpodobně potkají a pokud nebudeš umět jasně s klidnou hlavou vysvětlit svůj postoj nebo požadavek, budeš to mít v práci opravdu těžké. Zkus na pohovoru zmínit situaci ze života, kdy se ti podařilo vyřešit nějaký komunikační problém. Uvidíš, že zaboduješ. Dochvilnost Chodit na schůzky s předstihem a odevzdávat veškerou práci včas je pro úspěch zásadní. Samozřejmě, každý občas zaspí nebo zmešká deadline. Dbej ale na to, aby se takové chování u tebe nestalo pravidlem. Všichni máme hodně práce a dochvilností nejlépe ukážeš, že respektuješ čas svých kolegů a klientů. Takže pokud někomu něco slíbíš, vždy to splň včas a neříkej „ano“ dalším úkolům nebo jednáním, pokud už předem víš, že na ně nebudeš mít dostatek prostoru. Kritické myšlení Schopnost argumentace, provádění analýz a rešerší, pohotové rozhodování a řešení problému patří mezi top měkké dovednosti, které zaměstnavatelé vyžadují. Pokud už máš za sebou nějakou praxi či brigádu, určitě víš, že objeví nějaký nový problém nebo výzva objeví skoro každý týden. Proto je důležité umět pracovat s informacemi a koncepčně přemýšlet. Připrav si před pohovorem pár situací ze života, kdy tě potkalo něco nečekaného a názorně vysvětli, jakou strategií se ti podařilo problém odstranit. Náboráři mají rádi konkrétní příklady. Organizace a time-management Umět si naplánovat práci není nic složitého. Napsat si do kalendáře úkoly zvládne každý. Složitější je dokázat rozlišit mezi důležitými úkoly a těmi, které můžeš udělat později. Správně rozpoznat priority a věnovat se práci postupně je celkem umění. Pokud s tím máš občas problém, vyzkoušej rozdělení pracovních úkolů do tabulky se čtyřmi kolonkami. Do levé horní kolonky si zapiš úkoly, které jsou důležité a urgentní, do pravé horní kolonky patří ty důležité neurgentní, do levé dolní kolonky přidej urgentní a nedůležité a do pravé dolní kolonky pak logicky zapiš nedůležité a neurgentní úkoly. Podle tabulky si pak naplánuj práci na celý den dopředu. Uvidíš, jak moc budeš efektivnější. Autor Tereza Gladišová Nejvíce utrácím za časopisy, cestování, víno a smaženou rýži s kuřetem. Pokud zrovna nepracuju, vysedávám s kamarády v kavárně, nebo trénuju na maraton. Který stejně nikdy neuběhnu.