Školní psychologové na středních školách: nejčastěji řešíme úzkosti, sebepoškozování a problémy v rodině Tiskové zprávy 6. 3. 2024 Duševní zdraví studentů na středních školách se podle školních psychologů v čase zhoršuje. Nejčastěji psychologové se studenty řeší úzkosti, sebepoškozování, problémy v rodině či panické ataky. Středoškoláky také často trápí nízké sebevědomí, depresivní stavy a výjimkou bohužel nejsou ani myšlenky na sebevraždu. Epidemie covid-19 a s ní spojená opatření podle školních psychologů vedly k akceleraci problémů a tento stav stále přetrvává. Vyplynulo to z hloubkového průzkumu mezi školními psychology na středních školách. Průzkum uskutečnila společnost GTS Alive, která mimo jiné vydává a spravuje studentské a učitelské průkazy ISIC a ITIC. „Z průzkumu také vyplynuly alarmující systémové problémy spojené s fungováním školních psychologů v Česku. Přes rostoucí psychické potíže studentů si řada škol může dovolit psychologa jen na částečný úvazek, což na větších školách zdaleka nestačí. Někde pak školní psychologové chybí zcela,“ řekl ředitel GTS Alive Radek Schich. „Schází systémové financování, školní psychologové jsou často placeni jen díky řetězení evropských projektů, s nejistou budoucností a menší mzdou než učitelé. Ze strany ministerstva se plánuje řešení tohoto problému pro základní školy, ale na ty střední se zapomíná, přestože problémy jejich žáků jsou neméně závažné,“ dodal Radek Schich. Studenti už zjevně neberou návštěvu školního psychologa jako stigma tak často, jako tomu bývalo v minulosti. Většina školních psychologů se shodla, že minimálně jednou je ke konzultaci navštívilo mezi 10 a 30 procenty žáků dané školy. Dlouhodoběji k nim pak dochází nejčastěji 5 až 10 procent žáků školy. Vedle individuálních konzultací pracuje velká většina školních psychologů i s jednotlivými kolektivy tříd. V typické české střední škole se za poslední rok vyskytlo průměrně 11 až 20 studentů, kteří potřebovali nejen psychologickou, ale i psychiatrickou péči. Co se týče sebevražedných myšlenek, nejvíce školních psychologů je za poslední rok zaznamenalo u 4 až 6 studentů na každé škole. Velmi časté ale byly i odpovědi 7 až 10 studentů a 11 až 20 studentů v rámci školy. Ani jeden školní psycholog pak neodpověděl, že by se za celý rok na své škole s případem sebevražedných myšlenek vůbec nesetkal. Průzkum dále ukázal, že školní psychologové kvůli nedostupnosti obecné psychologické péče hrazené ze zdravotního pojištění často tuto péči musejí suplovat. Zdaleka tak neřeší pouze problémy studentů spojené se školou, ale širokou škálu mimoškolních obtíží popsaných výše. Na psychologa se totiž jinak v Česku velmi často čeká 3 až 5 měsíců, někde i déle. Alternativou jsou privátní psychologové, které si ovšem řada rodin nemůže dovolit, protože jejich sazby se často pohybují kolem 1 000 Kč za hodinu. Vedle chybějících dětských psychologů panuje také kritický nedostatek dětských psychiatrů. Navíc když už se mladý člověk dostane na dětské psychiatrické oddělení, kde chronicky chybí lůžka, tak po propuštění často absentuje navazující psychologická podpora. Školní psychologové v průzkumu zmiňovali, že řada mladých lidí ztrácí smysl života, bojí se budoucnosti, utápí se v pocitech marnosti a úzkostně-depresivních stavech. Časté je užívání antidepresiv. Dosti negativní roli hraje nefunkční situace v řadě rodin, což psychické problémy studentů dále akceleruje. Studenti si často nevěří, trpí pocity selhání, jsou křehcí, utíkají do online světa. V důsledku pak hůře navazují kontakty a kamarádství, obtížněji komunikují a řeší konflikty. Starší generace navíc někdy psychické problémy studentů bagatelizuje a stigmatizuje psychoterapii. Průzkum probíhal v lednu 2024. Nejprve šlo o kvalitativní průzkum ústní formou, na základě těchto prvotních informací vznikl detailní kvantitativní a kvalitativní písemný průzkum, který vyplnilo 41 školních psychologů ze středních škol (tedy zhruba pětina z odhadovaného počtu všech středoškolských psychologů v Česku. Většina školních psychologů působí na dvou i více školách, kde mají částečné úvazky). Jaké problémy školní psychologové s žáky nejčastěji řeší: (řazeno sestupně) Úzkosti Sebepoškozování Problémy v rodině Panické ataky Nízké sebevědomí Depresivní stavy Suicidální myšlenky Poruchy příjmu potravy Sociální fobie Tlak na výkon Problémy ve škole – se spolužáky Problémy v partnerských vztazích Problémy ve škole – s učiteli Problémy ve škole – s prospěchem, poruchami učení apod. Pátrání po smyslu života Transgender problematika Nenaplněnost jejich života Problémy s vrstevníky mimo školu Poznámky pro editory: Společnost GTS Alive s.r.o. v České republice vydává a spravuje studentské průkazy ISIC a žákovské průkazy ISIC Školák (ISIC Scholar), učitelské průkazy ITIC a okrajově i další průkazy. Firma vznikla v srpnu 2000. Jejím předchůdcem byla v Česku společnost GTS International. GTS Alive s.r.o. je součástí mezinárodní skupiny GTS Alive Group, jejíž centrála sídlí v Praze a spadají pod ni pobočky v sedmnácti zemích na čtyřech kontinentech. GTS Alive prostřednictvím čipového identifikačního systému ISIC PORT také zajišťuje řadě základních a středních škol zabezpečení přístupů do jejich budov a systém elektronické docházky. Společnost mimo jiné zprostředkovává studentům i cestovní nebo úrazové pojištění. Alive Cares – organizace propojená s nadnárodní skupinou GTS Alive Group, která byla v roce 2021 založena na podporu duševního zdraví studentů a jejich všeobecné spokojenosti ve studiu. Cílem Alive Cares je poskytovat a zprostředkovávat studentům relevantní informace o tématu duševní pohody, řešení stresových situací, zvládání složitých životních událostí v době studia a také zajistit všeobecně lepší informovanost o této problematice. Alive Cares se snaží mapovat situaci na konkrétních školách a od studentů zjišťovat, kde by jejich škola mohla více pomoci. Chce se zaměřovat na propojování studentů s organizacemi nebo konkrétními odborníky, na které se mohou obrátit v případě potíží. Pro další informace kontaktujte: Jan Šimral, mediální zástupce GTS Alive Tel.: +420 737 944 370 E-mail: info@jansimral.com Autor Lenka Kubištová Miluju sladké snídaně, chození po horách a hraní deskovek. Nejvíc se mi líbilo ve Skandinávii a mým velkým snem je podívat se na Island.